jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Tacksamhet!

Publicerad 2015-10-27 18:27:00 i Allmänt,

Det skrivs mycket om tacksamhet på bl.a Facebook nu...
Inte vår egen tacksamhet över vad vi har utan den tacksamhet som flyktingarna bör känna till oss och vårt land.

"Jag är inte rasist men... nog ska De vara tacksamma som får komma hit!"
"Är man rasist om man tycker att De borde visa liiiite tacksamhet..."
Detta handlar bland annat om De flyktingar som vägrade kliva ur bussen vid asylboendet i Lima.
Detta boende ligger väldigt avlägset och att komma till ett helt nytt land måste detta kunna liknas vid som att för mig bli dumpad mitt i amazonas djungel!
Jag kan bara anta att många av dessa människor kommer från storstäder och som det i tidningen står så uttrycker De en genuin rädsla för bl.a vilda djur.
Vissa stugor hade ingen värme eller el... 
I ärlighetens namn bryr jag mig inte om varför utan jag tror helt enkelt på att De faktiskt känner en genuin oro och rädsla... PUNKT! Allt annat är oväsentligt!

Vad vi aldrig någonsin kan sätta oss in i är i Deras situation!
De är rädda och De är trötta och De har rest genom faror som vi aldrig någonsin kan förstå!
Varför skulle vi då kunna sätta oss in i Deras resonemang?
Men vad vi KAN göra är att visa lite jävla omsorg och omtanke!
Visa empati!

Hur ska De kunna känna sig trygga mitt ute i skogen när De inte känner sig välkomna??
HUR ska De kunna känna sig trygga någonstans mitt ute i ingenstans i ett helt främmande land när det förekommer hot?
Och när man kommer från såna fasansfulla omständigheter tar det nog ändå oerhört lång tid innan man över huvudtaget vågar sluta ögonen och somna gott på kvällarna.

Det är med sorg och viss avsky som jag ser flera av mina fb-vänners loggar... "Jag är inte rasist men... lite jävla tacksamhet borde De ju visa."

Att inte just Ni sätter Er ned och begrundar vad Ni borde vara tacksamma över istället!
Var så jävla tacksamma över att Ni slipper lämna alla Era tillbehörigheter bakom Er och kanske även nära och kära för att fly till ett helt främmande land...
Var så evigt tacksamma att Er stad och hem inte är sönderbombat och att inte krigets fasor har slickat Era fotsulor och klivit över Era hjärtan och sinnen så tillvida att Ni konstant lever i en mental flyktsituation.
Var så jäkla tacksamma att Ni slipper ta allmosor och att Ni förväntas att visa tacksamhet mot människor där Ni egentligen inte alls är välkomna!
Var helt enkelt förbannat jävla tacksamma att NI inte är DEM och att inte Ni sitter i en buss långt ute i en karg skog i en helt främmande miljö och är så rädda att Ni inte ens vågar kliva av...
Och var då så jäkla tacksam över att Ni inte förväntas att i Er egen rädsla känna en tacksamhet som Ni inte just då kan förnimma på grund av de hjärnspöken som mest troligt dansar i Er själ efter det trauma som Ni har upplevt på Er väg mot en oviss framtid.

Så ta Er tacksamhet och stoppa den längst upp i det mörkaste av Era hål i Era icke rasistiska kroppar och börja tänka... känna och vara den medmänniska som Ni faktiskt k a n och borde vara! 

//Mina


Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-27 19:14:12

Huvudet på spiken!

Postat av: Ann

Publicerad 2015-10-27 21:21:50

Kan bara hålla med.

Svar: <3
Marina

Postat av: Fiafia

Publicerad 2015-10-27 22:35:37

Starkt skrivet!

Svar: Tack! <3
Marina

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-28 00:08:36

Jag skäms nu.jag är en av dom som har tänkt precis det om tacksamhet.
Jag är ju ingen rasist.Tänkte inte alls i de banorna och drogs nog lite med av alla åsikter omkring mej från vänner och så. Jag kan medge när jag har fel och det gör jag nu.Allt är ju inte svart och vitt.

Svar: Det är en stor styrka att kunna medge när man har fel!Kärlek <3
Marina

Postat av: Nilla

Publicerad 2015-10-28 09:26:50

Bra skrivet, tror tyvärr det är många som rycks med när man läser att andra tycker att de ska vara tacksamma. Kram

Svar: Ja, jag tror också att det är så Nilla!Kramar <3
Marina

Postat av: Lilian

Publicerad 2015-11-01 18:38:15

Det var det bästa jag läst på länge ? Nej, vem vill bo mitt i skogen utan el o ingen affär o ingen bil eller buss. Dessa människor tror jag är beroende av grannar o att få vända sig till någon o få hjälp om det behövs. Det farligaste är att bara halka med i drevet om att dom skall vara tacksamma , det är dom säkert, men vi får aldrig bli empati-lösa, det gäller o bara tänka till om det hade varit en själv det gällt, Just nu stickar jag mössor till dom, vi har många här där jag bor, kramar till dig som säger ifrån, många bara håller med <3 <3<3

Svar: Tack snälla rara Du!Det värmer! <3
Marina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela