jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Sommarvarningar!

Publicerad 2015-07-01 20:53:31 i Allmänt,


Nu är det sommar och med den och värmen vill jag gå ut med lite lämpliga varningar till Er!

Fästingar:
Fästingar är nog något som vi alla hundägare någon gång har träffat på och något vi gärna ser att slippa på våra husdjur då vi är medvetna om riskerna.

Med fästingar kan våra djur få följdsjukdomar som Borrelia och Anaplasma.

Borrelia är en bakteriell infektionssjukdom. Dess då längre tid fästingen sitter ju större risk att smittan överförs.

Anaplasma (tidigare kallad Ehrlichia):Även Anaplasma orsakas av en bakterie och sprids på samma sätt som borrelia.Det är viktigt att man så fort som möjligt letar rätt på de eventuella fästingar som djuren kan bära på för att så fort som möjligt avlägsna dem och på så vis minimera risken för dessa sjukdomar.

När man plockar dessa otyg kan det vara bra med ett bra "verktyg" till hands.Det verktyg som jag personligen tycker har fungerat absolut bäst genom åren är den lilla gröna "kofoten".
Den är även så liten och smidig att man alltid kan ha den till hands i plånboken.
Mycket lätt och fenomenal!

Se hur Ni kan skydda Era hundar för just fästingar längst ned i inlägget.

 

 

Huggormen:
Här har vi en giftig rackare som kan se ut som en skojig, rörlig pinne för hunden! 
Om Er hund blir biten av en huggorm bör Ni hålla hunden i stillhet och bär den om det är möjligt. 
Uppsök sedan omgående veterinär.

Det farligaste ställe för en hund/katt att bli biten av en huggorm är i tassen.
Vad många inte vet är att det är allvarligare för en hund/katt att bli biten av en huggorm än vad det är för oss människor.

 
 

Promenad/Cykla i värmen:

Att aktivera Din hund när det är riktigt varm är ingen bra idé!
Se till att motionera Din hund när det är som svalast på dagen och ha med Dig rikligt med vatten på promenaderna.

Värmeslag:
Om Din hund får VÄRMESLAG kan detta visa sig genom hässjning, dregling, feber, torra och röda slemhinnor, hög puls och i allvarliga fall andningssvårigheter, kräkningar och i värsta fall koma.

"Första hjälpen" för att få ned kroppstemeraturen vid värmeslag kan Du hälla vatten över hunden och kyla ned handdukar med kallt vatten och vira om huvud, ljumskar, kropp och tassar. 
Handdukarna måste bytas ofta då kylan försvinner snabbt.
Kontakta veterinär.

Bil:
Att lämna sina djur i en varm bil om så ens för några minuter är sanneligen väldigt oansvarigt!

Din bil kan lätt förvandlas till en dödsfälla!

Tidpunkt; Utetemp; Väder; Temp i bilen;
Kl. 08.30 14 * Celcius Skugga 19 * Celcius 
Kl 09.30 18 * Celcius Skugga 38 * Celcius
Kl. 10.30 20 * Celcius Blandat 47 * Celcius
Kl. 11.15 20 * Celcius Sol 58 * Celcius
Kl. 12.00 23 * Celcius Sol 62 * Celcius
Kl. 13.30 22 * Celcius Sol 85 * Celcius

En bil blir dödligt varm även om man har ställt den i skuggan, vevat ned fönstren och satt bagageluckan på glänt. 
Solen vandrar snabbt över himlen och det som från början var skugga är helt plötsligt gassande solsken!

Hundarna tål dess utom värme mycket sämre än vi människor och det krävs inte alls lång tid för dem att få värmeslag. 
Hundar gör sig av med värmen genom att flåsa och där med förloras kroppsvätskan genom utandningsluften samt blir luften omkring Dem mer syrefattig allt efter som om inte luften flödar runt i bilen.

Billiga hjälpmedel finns att ta till om man måste avvika från bilden en kortare ögonblick.
Det finns bl.a speciella och bra fläktar att sätta i fönster eller öppningen på bakluckan så att man får luften att röra på sig i bilen dessa fläktar kompletterar man med en sk. cooler, då kyls även den cirkulerande luften ned och det blir svalt och behagligt. 
De ska vara väldigt bra har jag hört!
Fläkt + cooler kan man köpa för under 300 kr.
Solarplexus är en slags solfilm som man fäster på bilens fönster och som man även kan komplettera med denna fläkt ovan.

Den som lämnar sitt djur i en varm bil kan bli åtalad för djurplågeri.

Du som räddar ett djur i nöd ur en varm bil har stöd av brottsbalken § 24

Det vill säga att Du har rätten på Din sida att slå in bilrutan för att rädda djuret i bilen men gör det gärna tillsammans med vittnen som kan stödja att djuret for illa och ring helst polisen innan.      

Asfalt:
Vid rejäl sommarvärme bör man inte promenera på asfalt med sina hundar.Asfalten blir direkt kokhet och jag har själv bränt upp mina fötter ganska ordentligt när jag var tvungen att gå barfota några hundra meter över asfalt en sommar.Hundarnas tassar är känsliga!

Lägg handen mot asfalten.
Kan Du hålla kvar handen i ca tio sekunder utan att bränna Dig kan Du promenera Din hund. 
Om inte så välj att gå på annat underlag.

Våteksem/Hotspot:
Under sommaren är det många hundar som får sk. hotspot!
Hotspot ser ut som ett vätskande hårlöst sår/eksem med skarpa avgränsande kanter. 
Detta kan blossa upp hastigt och kan ävens sprida sig väldigt fort över kroppen.

 

 

Vad är det då som orsakar detta?
Hunden har av någon anledning slickat/kliat/bitit upp ett sår och orsaken till det kan vara många så som ohyra, öronproblem, allergier osv. osv.
Sedan har vi raser med grov underull så som Schäfer, Golden retriever mfl. och hos dessa kallar man ofta hot spot för Retrievereksem).

En del hundar som tycker om att bada och som inte blir riktigt väl torkade efteråt kan även vara känsliga för detta.
Problemet uppstår vanligen vid varmt och fuktigt väder.

Åtgärder: Sök upp veterinär och gå till botten med vad problemet må vara och få behandling.


Tillbaka till fästingar:

Jag verkligen hatar dessa otyg men hur mycket jag än avskyr dem så räds jag också effekterna av diverse olika fästingmedel/halsband osv... 

Jag använder inga gifter på mig och så heller inte på mina djur därför vill jag rekommendera Er det som jag anser vara alternativt till de olika ampuller, halsband och spray som idag finns på marknaden.

Jag har själv mycket goda erfarenheter av bärnstenshalsband till mina hundar och lägger in en länk där Ni som är intresserade kan läsa och beställa hem detta. 
Detta är nionde eller tionde året som jag använder dessa halsband till mina svansbarn.

Jag skriver också upp ett recept till Er som även det är att rekommendera till alla Era pälsklingar och som även det är helt och hållet giftfritt.

Jag rekommenderar BÄRNSTENSHALSBAND tillsammans med den sk. HÄXBLANDNINGEN nedan i kombination med B-VITAMINER.

Länk; http://www.elvingsson.com/fastinghalsband

Så här funkar bärnstenshalsbanden;  Bärnsten (liksom Topas) blir negativ elektrostatiskt laddad då den gnids mot vissa material, t.ex.hundpäls. Den lilla spänning som uppstår gillar inte fästingarna, eller så uppfattar den inte hunden som 

en hund. Därför är det viktigt att halsbandet inte sitter stramt runt halsen, utan så pass löst att det kan röra sig på hunden.

 

RECEPT:

"Häxblandning"

Tillsatt 2-3 msk torkad Rosmarin i 5 dl vatten och låt sjuda i ca fem minuter. Sila bort skräpet och häll i en halv matsked vitvinsvinäger.

Låt dekoten svalna samt stå och dra under dagen.

Tappa upp på sprejflaska.OBS! Förvara blandningen i kylskåp.

Låt koka i ca. 5 minuter.Sila bort skräpet och häll i en halv matsked vitvinsvinäger.

Låt dekoten svalna samt stå ochdra under dagen.

Tappa upp på sprejflaska.OBS! Förvara blandningen i kylskåp.

 ***************************************************

 Många talar om vitlök ang fästingar och därför vill jag förklara lite ang just vitlök; 

  • Vi människor tar upp B-vitamin när vi äter vitlök men man kan tyvärr inte ge hundar vitlök då det är skadligt för dem pga att de inte tål just det ämnet som finns i vitlök (Thiosulfat) som  vi  människor omvandlar till just B-vitaminer, det blir istället ett gift för hunden. Och det är just B-vitamin som fästingen ratar.

    *******************************************
  • Detta skriver Lotta Isacson Och Lena MattssonDjurBiopat/Homoepat och näringsfysiolog om vitlök till hundar:- Vitlök vs fästingar -Angående användandet av vitlök mot fästingar!Faktiskt så har vitlöken inget med fästingar att göra.Varken lukt, smak eller något annat i ifrån löken är avvisande.Det har visat sig vara B-vitaminerna som har den följdeffekten.Istället för den där skeden pulver, eller klyftan vitlök rekommenderar jag dig att ge extra B-vitaminer till din hund.

    Idag finns inte något naturligt preparat som har visat sig ge ett 100 procentigt skydd mot fästingar, men det finns bättre alternativ på marknaden för din bästa vän än skadlig vitlök." som ex just den häxblandning och bärnstenshalsband som jag har skrivit om.

    Läsvärd artikel
  •  http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2371105-se-upp-med-fastingmedel

 

Var rädda om Era fina fyrbenta vänner!
De skulle göra allt för Er!  <3

Kärlek i massor!

Namaste
Marina Alice Billhage

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela