jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Nytt år!

Publicerad 2015-12-31 03:01:06 i Allmänt,

Idag är det nyårsafton...
 
Genom åren har två av De hundar som jag har ägt varit maniskt rädda för smällare och raketer...
 
Om man inte själv är djurägare eller om man aldrig ägt ett djur som är så där riktigt dödsångest-rädd för raketer/smällare kan man aldrig förstå vad det innebär och då kan man som ägare till detta rädda djur få höra både det ena och andra...
Bl.a att det är tradition och det är ju något som vi i Sverige håller hårt på...
 
Sedan alla välmenta tips... tro mig, vi har testat det mesta men vissa saker förstår vi är meningslöst och kan endast göra det hela värre... och vissa saker är direkt farligt.
 
Ni förstår när en individ helt stänger av och går in i ett flyktbeteende och i en stress där man är rädd att dennes liv ska gå förlorat så vänjer man inte denna bräcklighet med att köpa en fyrverkeri-cd och ha på då och då...
 
De två hundar som jag har haft som varit helt skräckslagna har försökt ta sig under byråer och soffor där det endast varit varit frågan om några centimetrar... och de båda var stora tjejer... Panik!!!!
Min Schäferflicka kröp in i duschen till mig - hon avskydde att duscha - och försökte gräva sig ned genom golvet på duschkabinen...
 
Jag har byggt hyddor där jag legat lugnt bredvid dem,  dragit ned i alla fönster, satt på tv... musik osv. men då djur är så otroligt mycket känsligare än vad vi är spelar det inte så stor roll då de även känner av vibrationerna, dofterna osv. Plus att det är ett ljud som bryter igenom de flesta ljud. 
 
Därför försökte jag fly de år som var möjligt...
Vi drog ut husvagnen i skogen,  hyrde en stuga långt ut i ingenstans. ..
Jag har förklarat för grannar och vädjat till Dem att inte smälla. .. men barnen tycker ju det är så roligt. .. och då bryr man sig inte om en sjåpig granne med gråten i halsen. 
 
De sista åren med Emmy - min Schäferflicka - trodde jag att hennes hjärta skulle ge upp...
Jo, det kan faktiskt göra det!
 
När min gamla flicka stirrig i blicken hyperventilerade med ett rusande hjärta trodde jag att hon skulle dö i mina armar...
Det finns djur - för det är självklart inte endast hundar som är rädda - som avlider pga rädsla.
 
Jag är med i styrelsen för en förening där vi bland annat söker efterlysta hundar samt stöttar ägarna och just kring nyår rymmer det flest hundar. Många hittas men långt ifrån alla...
De flyr i panik... panik orsakat av Er kära tradition och många av dem dör där ute.
 
Som matte/husse till ett djur som lider under högtider likt detta känner man en sån total maktlöshet, sorg och rädsla!
När jag försökte rasta Emmy sent på natten eller dagen där på när man trodde att det hela var över och det trots allt brände av en smäll hade jag inte mycket att sätta emot när hon försökte forcera sig in genom både fönster och bilar!
Förstår Ni???
Hur rädd skulle inte Ni vara för att medvetet skada Er själva för att undkomma Er rädsla? 
 
Emmy var intelligent, mer intelligent än de flesta jag mött men då låste sig allt för henne och endast en överlevnadsinstinkt och en ångest så påtaglig att man kunde ta på den slogs på.
 
Förstår Ni nu???
 
Det blir ett nytt år utan raketer, bomber och smällare. .. jag lovar! 2016 kommer fast att man inte köper dyra raketer och smäller av.  
Det finns så mycket annat Ni kan göra för de pengar som Ni helt sonika bränner upp... något som inte skrämmer och i värsta fall till och med dödar.
 
Hoppas att Ni alla får en fin och kärleksfull afton och jag tillsammans med så många djurägare vädjar till Er att fira utan vare sig bomber, smällare eller raketer.
 
Kärlek
 
Namaste
 
//Mina
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela