jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Hur var det nu med den där växthuseffekten?

Publicerad 2010-02-20 23:40:45 i Allmänt,


Här på Nabben, mitt ute i vildaste skogen blir man lätt snöblind bara genom att köra ut huvudet utanför ytterdörren.

Det är sanslöst mycket snö - jag vet inte om jag är överförtjust i att finna allt som gömts under snön och som troligtvis fram igenom kommer upp i tö...
Man vet ju inte vad som gått och gömt sig under allt det där vita...hua!
Jag vet bara att det har varit omöjligt att plocka upp efter våra hundar... dels på grund av snödjupet och dels på grund av att spaden är spårlöst borta!
Undrar var den kan vara?
Kanske under snön??

Det är lite problematiskt för dem som går på toaletten ute - det vill säja bla. mina söta hundar...
Athena och Emmy blir kalla både här och där, Aicha försöker stå på framtassarna när hon kissar och det andra får liksom ske under snön på ngt vis...
Foxy får vi skotta små vägar till för hon skulle helt enkelt inte synas annars!

När man bor så här på vischan som vi gör behöver man inga safarin eller liknande!
Här har vi rävar, harar, grävlingar, älgar, rådjur, hjortar, kossor, hästar, får...eh.
Men i dagarna blev det två hjortar  (Bambisar) "kortare" i flocken när ett lodjur tog sig lite middag!
Jope, det spatserar även lodjur i våra skogar!

"Grannen" träffade på en väldigt stor kissekatt med toffsar i öronen vid sin bil en morgon - jag kan tänka mig att både han och kissen blev lite förvånade.

Att bo granne med vilda djur tycker jag är positivt, jag skulle inte ha något emot vare sig varg eller björn då jag varmt värnar om deras existens.

Som tur är har jag varit så pass feg att jag inte har aklimatiserat mina två katter att bli ute/inne-katter, de är fortfarande bara innekatter...
Ett Lo skulle antagligen lätt ha fattat tycke för dem båda i en passionerad dödskyss...
 jag bör därför tänka på att ha extra koll på småhundarna när de är ute, de är dock bara en munsbit för ett Lo och oerhört sårbara.

Athena kom hem med en present till oss för några veckor sedan...
En present hon själv tyckte var ovärdelig och oerhört fin!
Jag själv blev inte så där överentusiastisk när jag träffade på detta undersköna som hon lite ogärna släppte ifrån sig.

Bild kommer senare

Redan där väcktes mina misstankar angående Lon i faggorna.
För att förtydliga det hela lite vill jag poängtera att Athena inte fäller några djur utan att detta avskavda kadaver såg ut så här när hon fann det.
Huvudlös och märkligt smal och benig!
Det var just vid det där huvudlösa som jag började ana att våra "nya" grannar hafde flyttat in, de brukar visst slita huvuden av sina offer.

Parantes; På tal om utmärglad så vill jag slå ett slag för de stackars småfåglarna som behöver all näring de kan få för att hålla kylan stången.
Mata våra fina fåglar, de har ingen chans att komma åt någon mat nu när snötäcket är så djupt.

Till alla er som har tillgång till säd av olika slag och som värnar om naturens djur - snälla lägg ut lite mat till Rådjur, älg och hjortar...
//Slut på parantes


Allt är ju inte bara idyll med att bo på landet tyvärr...
Som det är nu är vi faktiskt så gott som insnöade.
Vägen upp till vårat hus är cirka 600 meter lång och denna vackra skogsväg är totalt igensnöad och snön når oss långt upp på benen trots att den för ett par dagar sedan var prydligt snöslungad.
Det är rätt märkligt vad "lite" snö kan göra oss handikappade!
Jag menar, vem fasen äger ett par snöskor i dagens 2000-tal?
jag äger inte ens ett par skidor -
villket jag iofs skulle ha gjort om jag var frisk då jag faktiskt tycker att det är en härlig sport - det är i stort sett omöjligt att ta sig fram på enbart tassarna!

Vi får se hur vi löser detta fenomen med annat än soldans då det i dagarna ska falla ytterligare två decimeter... *suckar ljudligt och spänner ut klorna*
Jag står snart inte ut i detta eviga Narnia-landskap!


Vaddå växthuseffekt?
Jag fattar verkligen inte vad de dillar om de där forskarna!
Ro hit med ett par isberg så ska jag förvara dem åt er...

Då hade man alltid haft lite is till Lördags-groggen i varje fall - jag är kass i att fylla på iskuberna i kylen...och nästan lika kass på att dricka grogg.

Tillbaka till en del av den röda lite sliriga tråden;
Det är lite obekvämt att ta sig ut med hundarna.
Dels på grund av att hela den frusna Atlanten har flyttat hem till mig men också på grund av att jag har en hel del hundar i olika storlekar och fart att hålla ordning på inför ett eventuellt anfallande Lodjur!

På grund av de täta, frusna vattenmassor som jag har om och omkring mig är inte fördelen på min sida när det gäller att röra sig snabbt.
Men med tanke hur min kropp reagerar på kyla plus min totala avsaknad av ballans samt min oförmåga till att avläsa avstånd kommer jag med all säkerhet att slå knut på mig själv medan Lodjuret lugnt kan trampa fram och bära iväg med mig istället - om den ifråga är våldsamt stark - för någon av mina älskade djur.

Det vore väl en syn!
Ett litet Lodjur konkandes på en vilt skrikande och fräsande Marina!

Annars är allt kaos under kontroll här på Nabben!

Röran är total och snön fortsätter att falla över taken när endast Marina är vaken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela