jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Inga ynkliga nyårslöften...

Publicerad 2020-01-04 04:09:00 i Allmänt,

En vän gav mig en tanke med ett inlägg som hon läste för mig idag, något som hon och jag pratar ofta om och något jag ofta lyfter även på min "facebookvägg" och tänkte på detta i pararell till det där med nyårslöften. Det är inget jag har avlagt någonsin tror jag... Jag vill inte ge mig själv eller andra förhoppningar om tex en superslim kropp eller att jag ska sluta röka vilket är de två mest valda löften man kan läsa som folk skriver om...
Men där emot finns det något jag strävar efter varje dag och det är att försöka att bli en bättre medmänniska/människa vilket många gånger kan vara en kamp då det finns så otroligt många människor som inte alls tänker likadant utan som tycker att det är okej att rikta sin negativitet, småsinthet, missunsamhet och ilska mot alla i sin omgivning. Hur ska världen kunna bli bättre om vi är elaka mot varandra? För några år sedan blandade jag mig ofta i diskussioner där jag desperat ville få folk att förstå mina tankar kring saker och ting men jag har i stort sett slutat med det då det aldrig ger något. Folk svarar upp med fula och direkt hatiska personangrepp till folk De aldrig har träffat. Detta kan man bland annat se i de debatter som nu senast har skett kring raketer/smällare där folk alltut sätter sitt eget ego framför djur, natur och krigstraumatiserade människors lidande. Där traditioner är viktigare än allt annat... Folk framstår verkligen som oerhört empatilösa, arroganta och intelligensbefriande...  Likaså de olika diskussioner som cirkulerar kring Greta, en helt fantastisk ung tjej som på ett oerhört framgångsrikt sätt har nått ut till hela världen med sin strävan för vår natur... Hur kan man ens vara negativ till att någon värnar om vår natur och följderna som nu kommit ikapp oss kring hur vi har förorenat den genom åren? Hur kan man ens ifrågasätta och varför skulle man inte vilja dra sitt strå till stacken med det lilla i det stora hela? Om alla gör lite blir det tillsammans mycket. 
Hur som helst, istället för att ingå i diskussioner eller debatter mot människor som inte förstår sin egen dumhet och som jag därför inte kan förändra skriver jag skriver då och då istället något här och på min facebook i hopp att någon faktiskt kanske kan tänka om... lite. Jag har så otroligt svårt att förlika mig med att det går folk omkring mig som ser allt så svart och som direkt kan verka njuta av att vara elaka. Folk som vägrar att se och acceptera folks olikheter och som inte tror på ett samhälle i rättvisa och kärlek... Det må vara en utopi men att vädja till folk att vara snälla börjar kännas både lamt och tjatigt. I det ideella arbete som jag idkar kan folk vid första kontakten med mig uppfatta mig som väldigt hård när jag egentligen bara är saklig och detta tror jag beror på att vi är så vana vid att folk kan vara elaka genom text att man letar mellan raderna och finns det där inga smiley's, hjärtan eller liknade så uppfattar man texten som personliga påhopp fast att jag har i texten tillägg som "dessa frågor och påståenden är inte personligt riktade då jag inte känner Er..." Det är ganska ironiskt när folk uppfattar mig som hård då det är allt annat än vad jag är som människa även om jag sållar hårt bland intressenterna för att det ska bli så bra som möjligt för våra hundar. Jag önskar innerligt för 2020 att folk ska försöka se det positiva framför att vara så fruktansvärt negativa, se till vad Ni har och se lyckan i det. Lägg Ert fokus på allt det fina Ni har omkring Er, släpp alla förutfattade meningar, var inte så kvicka på att sprida saker Ni hör eller läser om utan att källgranska. ALLT är inte sant bara för att någon sätter det på pränt. Skit sprids av någon anledning väldigt fort, ta i beaktning vem det drabbar, om det är värt det och framför allt om det är sant. Sträck ut en hand mot De som behöver det om Du har möjlighet. Tänk på att Ni aldrig kan begära att bli behandlade med respekt om Ni själva beter Er som skitstövlar... Vad Ni ger är vad Ni får. För att göra det väldigt enkelt, tänk på livet som en spegel. Om Du räcker ut tungan mot en spegel så är det också det samma som möter Dig i Din spegelbild tillbaka. Kärlek föder kärlek och det samma gäller även hat... Om vi alla bara kunde ge ett väldigt viktigt löfte till varandra. Något så mycket viktigare än en "beach 2020 kropp", pengar, status eller liknande... Att försöka sträva efter att behandla varandra vänligt... Att slänga av oss varma, bedrövliga, malätna offerkoftor - de är så fruktansvärt oattraktiva - och ta ansvar över våra egna handlingar. Vad har Du gjort 2019 för någon annan individ som Du kan vara riktigt stolt över? Vad har Du gjort denna månaden... veckan eller idag som verkligen spelat en stor roll för någon annan än Dig själv? Bara något så litet som en kram eller ett samtal kan vara så otroligt betydelsefullt för någon som just då behövde just det som allra mest... Omtanke och kärlek är gratis och något som borde finnas där helt naturligt men som vi lite i denna totakt sönderstressade, egoistiska värld inte värdesätter nog så mycket. Var snälla mot varandra ❤️ Kärlek 💞 Namaste //Mina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela