jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Att undkomma terrorn!

Publicerad 2015-09-01 23:25:54 i Allmänt,

Detta bör Ni känna till och detta bör Ni ta till Er!!

Reportage från Läkare utan gränsers tidning:

Det är ett av vår tids stora draman. 
Inte sedan andra världskriget har så många 
människor befunnit sig på flykt undan krig, våld och fattigdom.

Från konflikterna i Mellanöstern och våldet i länder i Afrika söder om Sahara, till de senaste kriserna i Ukraina, Libyen och Nigeria – mer än 51 miljoner människor har 
tvingats lämna sina hem.

Många av dem befinner sig nu i ett slags 
limbo; sällan välkomna där de är men utan möjlighet att återvända, eller att ta sig vidare någon annanstans.
Nästan alla, upp emot 95 procent, blir kvar i det egna landet eller i närområdet.

Bland de länder som tagit emot flest flyktingar ligger Pakistan i topp, följt av 
Libanon, Iran, Turkiet, Jordanien och Etiopien. Inget av världens rika länder finns med på denna tio-i-topp-lista.
// källfakta: Läkare utan gränser

Nå... är det då inte jävligt ironiskt att världens rika länder dit även VI räknas inte är med på denna lista??
För så mkt som en del beklagar sig över De flyktingar som vi här i Sverige hjälper kan man TRO - något många går in för att vi ska - att just vi skulle vara ett av de länder... för att inte säga DET land som tar emot FLEST flyktingar vilket är rent förbannat skitsnack!!!

Gå gärna in i Läkare utan gränsers tidning "direkt" och läs om hur många som drunknar ute på haven i sin desperation över att undkomma terror och våld... eller hur De blir behandlade när De landar i tex Grekland och under vilka förhållanden De tvingas leva under.
Läs om vilka brister systemet har och bidra gärna genom att bli medlem så får Du denna informativa och hemska sanning - inte vad politikerna säger - ned i Din brevlåda.
http://www.lakareutangranser.se/sites/www.lakareutangranser.se/files/direkt-2-2015.pdf

Foto: Daniel Etter NY TIMES TT NYHETSBYR?N

Okej! Lite mer FAKTA från DN.SE

Fakta är följande. De nio länder som, enligt UNHCR, i mitten av 2014 tog emot flest flyktingar i världen är Pakistan, Libanon, Iran, Turkiet, Jordanien, Etiopien, Kenya, Tchad och Uganda. Industriländer som USA, Frankrike, Tyskland och Kanada tar emot stora flyktinggrupper, men ändå bara en bråkdel av dem som tas emot av de översta i listan. Sverige hamnar på plats nr 25, av europeiska länder bara efter Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

”2013 tog Sverige och Tyskland emot i princip lika många flyktingar, mer än hälften av Europas totala antal”, enligt folkpartisterna. Enligt UNHCR var Tysklands mottagande cirka 65 procent större än Sveriges, och tillsammans var de cirka 17 procent av hela Europas. ”I princip?"
/// DN.SE

I Ronnie Sadahls reportage i Aftonbladet skriver han bl.a så här:
”The low fertility trap” ­beskrivs som en spiral. Allt ­färre kvinnor som föder allt ­färre barn. Allt färre unga som ska försörja allt fler gamla.

Sverige omnämns i det här sammanhanget som ett föregångsland. Generös föräldrapenning, hög invandring.

Experterna är överens: Europas behov av ung arbetskraft är en förutsättning för kontinentens framtid.

Ändå är murarna intakta. Ändå drunknar småbarnsfamiljer i gummibåtar på väg till Grekland. Ändå tvingas tonåringar klamra sig fast under lång­tradare för att komma in i Storbritannien.

Förra året sökte sammanlagt 626 000 människor asyl i EU-länder. Långt färre människor än vad som behövs för att trygga vår egen framtid. ­Ändå alla dessa rasistiska partier, all denna rädsla.

Om tio eller tjugo år kommer Daniel Etters pressbild inte bara visa en fyrabarnspappas smärta och rädsla.

Den kommer också rymma berättelsen om oss.

Hela reportaget kan Ni läsa här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article21341641.ab

Jag hoppas att Ni orkade läsa hela detta inlägget och ta det till Er.
Känn efter i Era hjärtan... det kunde vara vi!

Kärlek!

Namaste

//Marina

Kommentarer

Postat av: Lotta och Tudor

Publicerad 2015-10-16 01:21:48

Väldigt bra och viktigt information. Tack. Du skriver som vanligt så bra!

Svar: Tack så snällt sagt!
Marina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela