jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Jaha, så kom den...

Publicerad 2015-03-02 23:01:00 i Allmänt,

Så hamnade jag i den här lilla frågestunden igen: Var har empatin tagit vägen?

I en grupp som jag är medlem i på Facebook kom tiggeri på tal så som det gör ganska frekvent lite här och var nu mera.
Folk som tycker att man ska förbjuda tiggeri... eller i detta fall så var det bara en person men det räckte för att jag ska få ont i magen och bli så ledsen att jag börjar gråta.
Folk kommer med så taskiga argument och så empatilösa kommentarer att man blir fullkomligt mörkrädd!
Jag skäms över hur egoistiska människor är och över Deras brist på att sätta sig in i andra människors liv och lidande.

"Jag är inte rasist men..."
Nä, eller hur!
Hur djupt skulle DU sjunka för att sätta Dig utanför en affär och tigga?
Hur svulten skulle DU och Dina eventuella barn vara innan Du skulle be främlingar om pengar?
Hur länge skulle Dina barn gå utan hela skor och kläder och hur länge skulle Din el vara avstängd... hur länge skulle Du vara bostadslös innan Du i köldgrader skulle sätta Dig på den kalla asfalten och ta emot smädelser, arga och till och med äcklade blickar... till inga blickar alls... för om De inte tittar på Dig finns Du ju inte!
När och hur lång tid skulle det ta innan Du svalde all Din stolthet??
Skriv inga idiotiska kommentarer om att: "Vi kan inte hjälpa andra!" "Varför måste just vi hjälpa alla!" "Ska våra gamla svälta och få dålig mat för att vi hjälper Dessa??" "Hur har De råd med mobiltelefoner och bilar?"

Varför ska vi INTE hjälpa människor i nöd? Det kunde lika gärna varit DU! 
Nej, vi kan inte hjälpa alla men vi KAN försöka!

Jag kan inte ge mycket men när jag kan så ger jag en liten slant och om inget annat så behandlar jag Dem som De människor De är!
Jag SER Dem!

Hur blev människan så självisk att vi börjar beklaga oss över det där extra klivet vi får ta när vi ska gå in i en butik eller när vi är på väg till jobbet... ett kliv över en annan människa!
"Ååååh, det är så jobbigt! De är överallt!"
Skäms! Patetiska j-a bortskämda varelser!
Ja,visst fan är det jobbigt!
Men av den orsaken att det är så in i h-e sorgligt att någon människa s k a behöva tigga!
Det är fan så sorgligt att fattigdom existerar men det hjälper inte att gömma undan eller förbjuda tiggeri... fattigdomen försvinner inte genom förbud men kanske genom omtanke och kärlek!
Jag skiter ödmjukast i Era känslor och jag skiter i om Ert dåliga samvete biter Er varje gång Ni väljer att gå förbi dessa människor.
Jag känner ett vemod så stort och jag blir så tung i hjärta och bröst när man om och om igen möter "Vi och De-tänket"... 

Jag vill inte heller höra Era äckliga bortförklaringar... eller Ert rättfärdigande av Er själva och Era tankar och beteende!
När Ni ska förklara hur snälla Ni är och att Ni hellre ger pengar till "våra hemlösa" eller till blablablabla... och att Ni minsann är så snälla och kärleksfulla såååå... *skakar på huvudet*
Men i så fall undrar jag vad som gick fel... varför inte försöka dra linan hela vägen ut? Varför inte vara snäll mot alla?

Ni som följer mig och min blogg och Ni som verkligen privat känner mig vet att jag förespråkar kärlek och empati väldigt starkt och för mig är det därför väldigt svårt att förstå hur och varför man inte värnar om allt och alla... jag blir oerhört starkt påverkad och ledsen över hur kallt vårt samhälle är och hur många helt enkelt skiter i hur andra mår eller har det.

VAR rädda om varandra!
Värna om ALLA omkring Er!
Ta ingen för givet och visa kärlek och omtanke!
Var helt enkelt snälla... 

Kärlek <3

Namaste

//Marina




Kommentarer

Postat av: Bisse Norén

Publicerad 2015-03-03 07:10:35

Har också hamnat i såna diskussioner på sistone på facebook. I grupper där de älskar djur. Förstår inte hur man kan skilja olika varelser åt, alla har ett värde. Har tagit bort en vän och blockat några andra pga det. Det skrämmer mig att känslokylan mot andra sprider sig över världen! Kram och tack för ditt inlägg! <3

Svar: Ja, jag förstår inte det där alls!På ngt vis förväntar man sig att när folk verkar vara så kärleksfulla och känsliga med djur borde De även vara det med människor... men inte!
Marina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela