jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Foxy Buzzar!

Publicerad 2013-03-11 19:17:00 i Allmänt,

Min "lillaste" lilla tös håller just nu på att Buzza "Bozita Robur Maintenance Mini" som hon faktiskt fullkomligt älskar!
I vanliga fall ger jag alla mina hundar foder från Brit Care vilket har ett högkvallitetsfoder anser jag. 
Vad som är positivt med detta foder är att det är helt Svenska råvaror vilket självklart uppskattas.
Här kan Ni läsa mer om fodret samt samtliga foder som Bozita Robur tillverkar; http://www.bozita.com/sv/Robur/Produkter/Maintenance-Mini/
 
 
Jag måste erkänna att jag har varit skeptisk till Robur då det är Doggy som gör fodret och jag är absolut inte imponerad av Deras foder i övrigt då jag som omplacerare av hundar har fått in många hundar med "Doggymagar" och sölig avföring men detta är verkligen ett helt annolunda foder.
 
Vad som dock gör mig fundersam är varför man väljer att tillverka två så helt olika foder under en och samma tillverkare... Varför göra ett foder med kass sammansättning som säljs billigt i daglighandeln, ett foder som jag brukar jämnföra med en limpa bröd... och sedan ett riktigt bra foder? Jag tror att man tappar många potentiella kunder på det viset dvs De som verkligen bryr sig om sina djur.
 
För Er som inte är så insatta i foder kan jag tipsa Er om att alltid titta på innehållsförteckningen. Den ingrediens som står först är det som det finns mest utav i fodret.
 
I Doggy original står det så här; Sammansättning: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött 10%), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.
 
Dvs det som det finns mest av här är "spannmål" som mest troligt är vete ngt som man bör undvika i foder över huvud taget, det är bara helt onödig utfyllnad.
 
Så här står det ang "Bozita Robur Maintenance Mini";Sammansättning: Kyckling (torkad kyckling 20%, färsk svensk kyckling 15%), majsmjöl, ris, majsgroddar, animaliskt fett, specialprocessad havre (SPC, 5%), kycklingbuljong, äggpulver, potatisprotein, betfibrer, linfrö, hemoglobin, torkad ishavsfisk, mjölksyra (0,6%), natriumklorid, kaliumklorid, melassjäst, jäst (ß-1,3/1,6- glukaner, 0,05%).
 
Vilket innebär att den ingrediens som det är mest av i detta fodret är kyckling plus att i detta foder finns inget vete utan istället specialprocessad havre som det står så här om; 

SPC är en helt unik råvara som gynnar din hunds hälsa och välbefinnande på ett flertal sätt. SPC står för Special Processed Cereals – havre som genom en naturlig process har fått en förändrad struktur. SPC aktiverar bildandet av ett naturligt kroppseget protein, antisekretorisk faktor (AF). AF normaliserar vätskeflödet i tarmen, som är förödande vid alla diarrésjukdomar. AF har även konstaterats vara effektivt mot magproblem hos människor.

  • SPC håller magen i form hos din hund och skapar balans i en känslig mage.
  • SPC kontrollerar vätskebalansen på ett optimalt sätt, vilket gynnar en ökad prestationsförmåga hos högpresterande och hårt arbetande hundar.
  • Havre i sig är rikt på nyttiga näringsämnen, t ex antioxidanter, kostfibrer, B-vitamin och glukos, och är glutenfritt.

SPC:s fördelar ger resultat inte bara på hund, det används även till andra djurslag och återfinns såväl i häst- och smågrisfoder som i ett antal produkter för människor. Produkten är baserad på 20 års forskning.

Detta är ett foder som jag absolut kan tänka mig att fortsätta med, jag hade dock önskat att bitarna kunde varit något mindre.

Jag letar konstant efter ett riktigt bra foder till mina flickor, det är ytterst viktigt att de äter bra sammansatt mat. Man tjänar inget på att köpa billig skitmat med massor av vete och tillsatser. Även om säcken i sig är billigare så behöver hunden äta mer plus att hundens kropp självklart mår bättre dess då bättre kost den får... precis som med oss!

Jag skulle inte ha samvete att ge mina hundar ett dåligt foder då de och min dotter är det finaste jag har!

 

Var rädda om Er och framför allt om dem Ni ansvarar över...

 

Kommentarer

Postat av: Anna D

Publicerad 2013-03-11 20:37:47

Helt rätt! Därför äter mina hundar Fodax. :-)

Postat av: Kristina

Publicerad 2013-04-06 20:02:14

Vet du något om detta foder?
http://www.kingsmoor.se

Tycker det låter intressant.

Svar: Nej, det har jag faktiskt aldrig hört talas om! Det får jag kolla upp ;)
Marina

Postat av: Kristina

Publicerad 2013-04-07 14:20:08

Ja gör det. Innehållsförteckningen och receptförklaringen är väldigt spännande tycker jag :-)

Svar: Det låter som ett riktigt bra foder! Jag supergillar att det är grönläppja mussla och nyponpulver i (som jag ger som tillskott till Emmy) samt blåbär och cikoriarot och... ja, massor av braigt helt enkelt! ;)
Marina

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-04-13 23:55:09

Exakt! Jag gillar också innehållsförteckningen. Är det så bra ihopsatt som ingredienserna antyder så bör det vara ett kanonfoder för det priset - och så kan man få det hemlevererat eftersom de har onlinförsäljning. Inte dumt det heller :-)

Svar: Det är lysande! ;)
Marina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela