jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Hoppla!

Publicerad 2013-06-25 21:43:00 i Allmänt,

Tisdag... veckodagarna har en benägenhet att smälta samman under loven och att hålla reda på veckodagarna känns både ointressant men också riktigt svårt emellanåt! 
Idag kom jag på att det var Tisdag och tur var väl ändå det då en jourhund landar här imorgon.
Han heter Malte och jag placerade hans bror Baileys för nästan exakt två år sedan....
 
Jag tror inte att någon förstår - som inte på något vis arbetar med det - det flöde på djur som konstant söker nya hem här i Sverige.
Det är sorgligt och man blir lika bedrövad för varje samtal, pm och mail som man får...
Det är sorgligt hur lätt folk ger upp och det är tragiskt hur lite De vet/tar reda på om de raser De skaffar sig!
 
Visst och absolut att det finns situationer där en omplacering är nödvändig och där det inte handlar om vare sig brist på kunskap, kärlek och engagemang... 
Alla kan hamna i tragedi som gör det omöjligt att behålla sin vän... men väldigt många tar allt för lättvindigt på sitt ansvar gent emot sina djur.
 
Den nyaste bortförklaringen just nu är ; "Tidsbrist"... nästan vanligare än "allergi" just nu faktiskt...
Jag har sett "Säljes p.g.a tidsbrist" i annonser gällande 10-veckors valpar... dvs två veckor efter att De har skaffat "sin vän".
Innan man skaffar sig sitt djur borde man sitta ned för en stund och rannsaka sig själv samt objektivt se på sin vardag och om en ny familjemedlem som kräver så pass mycket har en naturlig plats...
 
Sedan finns det ju även trender i att äga en hund och specifika raser och det ställer ju till det för oss som faktiskt värnar om varje ras och dess ursprung och för oss som faktiskt har kunskapen... eller för att vara riktigt ärligt... FÖRSTÅNDET att förstå att varje ras är bra på sitt vis om de hamnar i den miljö som sig bör och under rätt HAND!
 
Vad mitt och andras förnuft även säger är att alla hundar under en och samma ras inte beter sig likadant och detta - håll i Er nu - är helt naturligt då de alla är olika individer.
 
Min Emmy Schäfer/Rottweiler
 
Danmark har rasförbud på vissa sk muskelraser, raser som är helt fantastiska men som tyvärr har genom trender cirkulerat mycket i media och utpekats som monster...
Varför? Jo, p.g.a att idioter har skaffat dessa raser likt en penisförlängare...
Har man ingen stake måste man på något vis skaffa sig en på något sätt och har man inte råd att köpa en Ferarri så köper man en valp av grannen som har kommit på att man kan skaffa pengar genom att använda sin stackars tik som avelsfabrik.
 
Denna stackars valp får sedan följa med på stökiga fester och troligtvis har den även hunnit byta hem ett flertal gånger innan den ens blivit ett halvår...
Detta p.g.a att valpen inte från början var rumsren och kunde vara ensam i många timmar... plus att De plötsligt kom på att det även kostade pengar med hund.
(När/om dessa hundar kommer i min väg har de ofta en stor seperationsångest.)
Rädda och osäkra hundar är farliga hundar... och vad dessa idioter önskade var ju en hund som mer än gärna fick göra utfall mot andra för att skapa en rädsla mot Dem som ägare... Vad De inte räknade med var att det är komplicerat med en icke pålitlig hund och då får den byta hem ytterligare en gång, och en gång till... 
 
Denna trend har ju funnits bland kriminella och rötägg i många årtionden... både Schäfer och Rottweiler har varit där!
Då Amstaff och Amstaffblandningar är större än någonsin bland omplaceringar just nu är det så viktigt att också nå ut med info ang dem... 
Om Ni känner Er osäkra när Ni möter en hund på trottoaren, betrakta ägaren innan Ni får för Er att byta sida på vägen för man tar faktiskt illa vid sig när folk reagerar på grund av vad det är för ras...
 
Så har vi då som sagt Danmark... ett land fyllt av imbeciller... 
Hela regeringen måste bestå av en grupp fullkomligt intelligentsbefriade människor för om man kan tänka själv borde man väl ändå FÖRSTÅ att hundar (djur) blir vad vi, människor gör Dem till!
Nej, De drar alla över en och samma kant och har nu slitit älskade familjemedlemmar från människor som står handfallna och helt förstörda av sorg!
Dessa kära familjemedlemmar, vars enda fel de någonsin gjort, är att vara av fel ras, avlivas sedan av staten!
Mitt hjärta går sönder!
Är det så lättvindigt vi människor kan frångå vårat ansvar??? 
Är det bara att hänga av sig det likt en ryggsäck... är det så vi lär våra barn att ta ansvar?
 
Det som är intressant är att ingen av dessa raser är de som ligger i topp för bitstatistiken vare sig i Danmark eller någon annan stans plus att denna sk. bitstatestik inte har sänkts utan höjts även fast staten har agerat pöbel och har svängt sin slipade lie över alla med minsta tillstymmelse och aning om att dessa raser innefattar just den hunden, renras eller blandning.
 
 
Nu har jag svamlat lite ;) 
Jag hoppas att tråden var någolunda röd rakt igenom! 
 
Var så innerligt rädda om varandra och Era djur! <3

Kommentarer

Postat av: Marita

Publicerad 2013-06-25 22:41:48

På fb cirkulerar det just nu ett brev från en man som jobbar på ett hundstall i England och där han precis som du på ett väldigt sakligt, men ändå rörande sätt beskriver hur det är att med vanmakt i hjärtat gå till jobb varje dag och önska att man kunde hjälpa så mycket mer än man kan. Han skulle önska att alla som bedriver hunduppfödning och alla som någon gång funderar på att skaffa hund kunde spendera bara en dag hos honom så skulle de alla tänka om. När jag delade den på min status skrev jag att det tyvärr är lika vanligt här i Sverige. Mitt hjärta går sönder för alla dessa ratade själar som bara vill ge kärlek.
Med det ville jag säga att ditt inlägg är allt annat än svammel och något alla borde läsa och framförallt ta till sig.
Tack för du står på djuren sida <3

Svar: Tack älskade Marita!
Marina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela