jagochalladomandra

I min blogg ventilerar jag mina känslor och tankar samt skriver om vad som händer i mitt liv... Då jag är medial dyker det även upp inlägg om det men även om sjukdomar, glädjeämnen, självklart mina och andras djur. Jag är direkt och jag har åsikter som jag absolut dryftar och som inte alltid faller alla på läppen! Jag önskar Er alla kärlek och mina sista rader brukar oftast handla om just kärlekens kraft och att vi måste tänka på och ta hand om varandra!

Öga för dem!

Publicerad 2011-10-14 17:24:55 i Allmänt,

Idag har jag funnit en hel del av dem... jag behövde knappt använda mitt "öga" för att finna dem för ibland krävs det, att man har det där extra ögat att finna dem bland alla höst löv.
Självklart spelar storleken roll, de stora syns ju bättre och har svårare att gömma sig bakom alla höstlöv som ibland kan gå i liknande färger men här spelar också det så kallade värddjuret en stor roll, färgen beror till stor del varifrån värddjuret fått sin näring ifrån och så också storleken.
Detta är ganska märkvärdigt för dess då mer näring värddjuret fått dess då mindre är slutresultatet, konsistensen är fastare och färgen oftast mycket mörkare.
På grund av konsistensen är de lättare att plocka så jag föredrar just dem!
En del verkar inte ha det minsta öga för dem utan tittar inte ens åt dem, de bara går vidare, väldigt underligt men så är det faktiskt.
Själv är jag tvärt om och har alltid med mig något att bära dem i när jag är ute och går för att hitta lämplig förvaring till dem.
Men visst är det svårt att hitta dem ibland, de små är som sagt lite luriga och oftast får man med sig lika mycket löv i förhoppning att man har fått med sig allt.
Ibland trampar man rätt över dem och direkt på dem och det är ju aldrig roligt, det är snarare oerhört frustrerande.

Idag fann jag att jag hade hela trädgården full av dem, jag hade varit lite dålig att plocka på ett litet tag och de har en förmåga att mångproducera sig ganska fort.
Det kändes skönt när jag var klar och allt var färdigpackat för förvaring. Jag förslöt dem väl innan jag slutligen la dem i plastbehållaren, jag stängde locket väl efter mig.
Ibland hittar man dem vid tomtgränsen, jätteunderligt då jag inte trodde att de trivdes där, det är lite frustrerande för jag ogillar att plocka de jag inte vet var de kommer ifrån... det kan tyckas underligt men jag vill gärna veta vilket värddjur de tillhört men visst händer det att jag plockar dem ibland ändå.
När vi är i skogen plockar jag dem faktiskt inte, jag kan ju inte springa in i buskage och högt gräs och dyl. för att plocka upp dem och det finns ju alla möjliga olika sorter där så jag tycker att de kan få vara kvar, det gynnar ju naturen till slut ändå.
Men där emot om jag finner någon på stigen eller strax intill så kan jag inte låta bli att ta med den!

En del plockar dem inne och det har faktiskt hänt här också, man blir ibland väldigt förvånad och ibland inte och detta har med värdjurets ålder att göra samt sjukdom och då är de fruktansvärt svåra att plocka, det är näst intill omöjligt och jag har väldigt svårt för det men anser att de inte ska vara inomhus så ut åker de.

Nä, nu ska jag på promenad med alla svansbarnen!
...oj, höll på att glömma bajspåsarna så jag kan plocka upp efter mina små värddjur!

Var rädda om varandra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marina

En blogg om mig och min familjs liv, våra och andras djur. Träning av djur och deras ägare, diabetes, andlighet mm, mm

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela